قیمت گاز طبیعی و مقرون بهصرفه بودن خودروهای گازسوز، حتی با قیمتهای بالاتر از نرخ جهانی!
اگر قیمت گاز صادراتی ایران به هند، ۳٫۲ دلار به ازای هر میلیون BTU باشد [منبع] و هر میلیون BTU معادل ۱۰۰۰ فوت مکعب گاز باشد [منبع] و هر ۱۰۰۰ فوت مکعب برابر ۲۸ مترمکعب باشد [منبع] و از سوی دیگر هر دلار تقریباً برابر ۳۳هزار ریال (۳هزار و سیصد تومان) باشد؛ پس قیمت هر مترمکعب گاز صادراتی به ریال برابر ۳۷۸۰ریال (۳۷۸تومان) خواهد بود.
از سوی دیگر قیمت اعلامی سال ۱۳۹۳ برای حاملهای انرژی، قیمت هر مترمکعب گاز را برابر ۴۵۰ تومان اعلام شده است [منبع]. پس درحالحاضر قیمت گاز طبیعی در داخل کشور، از قیمت صادراتی آن بالاتر است.
در مورد بنزین، قیمت یک گالن بنزین (معادل ۳٫۷۸۵ لیتر) برابر ۳دلار است [منبع]، بنابراین چنانچه قیمت دلار همان ۳۳۰۰تومان فرض شود، قیمت هر لیتر بنزین به قیمت روز برابر ۲۵۵۴ تومان خواهد بود.
با اینهمه اگر مصرف یک خودرو سمند را برای پیمایش هر صد کیلومتر ۸٫۷ مترمکعب مصرف میکند [منبع] که برای یک مسیر ۱۰۰۰کیلومتری برابر ۸۷ مترمکعب خواهد بود و قیمت آن ۳۹۱۵۰۰ ریال معادل ۳۹هزار و ۱۵۰ تومان خواهد بود. درصورتیکه با قیمت بنزین به نرخ آزاد (لیتری ۱۰۰۰تومان) معادلسازی شود، یعنی مصرف آن ۳٫۹۱ لیتر در صد کیلومتر است؛ درحالیکه مصرف بنزین این خودرو در همان سیکل، ۱۰لیتر به ازای هر صد کیلومتر است. با توجه به اینکه قیمت بنزین ۱۰۰۰تومانی حدود دو پنجم قیمتهای جهانی است، بهنظر میرسد که گاز طبیعی از لحاظ قیمتی ۶٫۲۵ برابر برای کشور و ۲٫۵ برابر برای مصرفکنندهٔ نهایی بهصرفهتر است. البته لازم بهذکر است که هر مترمکعب گاز طبیعی فشرده (CNG) ارزش سوختی معادل یک لیتر بنزین دارد [منبع].
تمام اینها جدای از آلودگی بسیار کم زیستمحیطی گاز طبیعی است.
با این احوال، چرا سیاستگزاران و برنامهریزان، اصلیترین مسئلهٔ خود را گسترش گازسوز کردن خودروها قرار نمیدهند، جای تأمل دارد! ضمن اینکه صادرات بنزین و گازوئیل به مراتب راحتتر از صادرات گاز طبیعی است [منبع]. و از طرفی هماکنون امکان فروش گاز طبیعی در داخل کشور، بالای قیمت صادراتی وجود دارد و همچنان مقرون بهصرفه است.
پ.نوشت:
این مطلب را ببینید.
--------------------------------
پ.ن: امروز در اخبار دیدم که قیمت گاز طبیعی کاهش یافت. با قیمتهای جدید، یک خودروی گازسوز میتواند از بنزین ۴۰۰ تومانی استفاده کند.
بگذریم...